Yhteiskuntavastuuraportti ja vuosikertomus 2013

Verkkomyynti vahvassa kasvussa

Netti- ja mobiilipelaamisen osuus Veikkauksen kokonaismyynnistä oli 37 % vuonna 2013 (33 % vuonna 2012). Liikevaihto oli 674 miljoonaa euroa (+16 %).

Lisääntyvä verkkoasiointi edellyttää Veikkaukselta panostuksia verkkokaupan ja sen palveluiden kehittämiseen. Katsausvuonna digitaalisissa kanavissa pelasi keskimäärin 387 000 asiakasta viikossa, mikä on 6 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Veikkaus.fi on viikoittaisilla asiakasmäärillä ja tuotolla mitattuna Suomen suurin kuluttajaverkkokauppa.

Veikkaus.fi:n suosituimmat pelit olivat Lotto, Pitkäveto ja Keno. Eniten myyntiään kasvattivat eArvat, Eurojackpot ja eBingo.

Veikkaus uudistaa verkkokauppaansa

Veikkaus.fi:n uudistaminen aloitettiin vuoden 2013 alussa. Internetpelijärjestelmälle valmistui rajapinta, jonka päälle alettiin kehittää uusia, responsiivisia pelikäyttöliittymiä. Näiden avulla sivunäkymä mukautuu laitteen mukaan näytölle sopivaksi. Loton, Viking Loton, Kenon ja pelisalipelien (Syke, Pore, eBingo, nettiarvat) käyttöliittymät uudistettiin vuoden 2013 aikana. Muiden pelien osalta uudistustyö jatkuu.

Verkkokaupan aukiolo muuttui syyskuussa ympärivuorokautiseksi. Ainoastaan rahansiirto ei ole mahdollista klo 00–06.

Vuoden alussa asiakasviestintä ja asiakaspalvelu yhdistettiin digitaalinen myynti -toimintoon. Yhdistämisen tavoitteena on verkkokaupan ja asiakasrajapinnan palveluiden kehittäminen entistä asiakasystävällisemmiksi.

Mobiilipelaaminen kasvattaa suosiotaan

Veikkaus lanseerasi tammikuussa selainpohjaisen täyden palvelun mobiilikäyttöliittymän (m.veikkaus.fi). Joulukuussa jo 11,8 % digikanavien pelimyynnistä tuli mobiilisivuston kautta.

Windows-, Android- ja iPhone -pelisovellukset päivitettiin syksyllä. Pelaaminen ohjattiin sovelluksista mobiilisivustolle. Samalla sovelluksiin lisättiin Veikkaus-kortti-, muistutus- ja omat pelit -palvelut.